Vliegende start PvdA-ombudsteam

7 september 2013
Foto Foto: Jan Westerhof
Op een historisch warme en zonovergoten septembermiddag begon de PvdA afgelopen donderdag aan de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart. Landelijk PvdA partijvoorzitter Hans Spekman was naar Hoogezand-Sappemeer gekomen voor de start van het lokale PvdA-ombudsteam en om met ouderen in gesprek te gaan over hun zorgen. Zorgen over pensioenen, over de zorg en over andere onderwerpen.

Hans Spekman werd welkom geheten door de nieuwe lokale PvdA lijsttrekker Ger Lindeman. Een van de redenen voor de komst van de heer Spekman was de start van het door PvdA-lid Jan Westerhof opgezette lokale PvdA-ombudsteam. Hans Spekman vertelde trots te zijn op zoveel PvdA-vrijwilligers die zich inzetten om mensen te helpen die zelf hun probleem niet op kunnen lossen. Meer dan 10 vrijwilligers zijn vanaf 5 september aan de slag als PvdA-ombudsteam. Zij zullen eens in de drie weken spreekuur houden en zijn ook via telefoon of e-mail
(06 41543093 /pvdahsombudsteam@gmail.com ) of via een brief aan het PvdA-ombudsteam (p/a Lutherse Kerkstraat 16,  9611 JN Sappemeer) bereikbaar. Het eerste spreekuur is op 12 september om 15.00u in het Woldwijckcentrum.

Jan Westerhof: “Het ombudsteam probeert met alle vragen te helpen. Niet alleen bij problemen met de gemeente of andere lokale instanties, maar ook als er problemen zijn met landelijke of regionale instanties proberen wij te helpen. Eenvoudige problemen proberen we direct op te lossen. Bij ingewikkelde problemen kunnen we eventueel doorverwijzen (bijvoorbeeld naar Humanitas) of helpen bij het in contact komen met instanties. Er blijkt wel behoefte te zijn aan de hulp van het Ombudsteam, want al voor de officiële start hebben zich via de website 8 mensen gemeld met problemen met studiefinanciering of met uitkeringen.”

Nadat Ger Lindeman kort vertelde over de opzet van de verkiezingscampagne waarbij de PvdA veel de straat op zal gaan om met mensen in gesprek te komen over wat hun bezighoudt werd de daad bij het woord gevoegd en ging de groep op weg van de Kern naar het Spinneweb.

Zowel op straat als bij de ouderenbijeenkomst waren helaas weinig mensen. Misschien speelden de extreme temperatuur van rond de 30 graden en het schitterende weer daarbij parten. Wel kon de groep nog even een kijkje nemen bij de nieuwe huisvesting van de NOVO aan de Ferdinand Bolstraat. De mensen die er wel waren kregen alle ruimte om hun zorgen te delen met partijvoorzitter Spekman. Zorgen over pensioenen, over zorg en zorgen over de koers van de partij. Veel mensen herkenden zich slecht in de samenwerking met de VVD. Hans Spekman gaf aan veel van die zorgen te herkennen. Het is gewoon voor iedereen een moeilijke tijd. Niet alleen voor ouderen, maar ook voor jongeren, voor gezinnen, voor mensen die hun baan kwijtraken. Hij wees ecther ook op wat wel bereikt is. Namelijk dat overal waar maatregelen genomen worden de rijken meer betalen aan de crisis dan mensen met minder geld. Een belangrijk punt voor de PvdA. Ter afsluiting gaf Hans Spekman aan graag een keer terug te komen, maar dan op een avond die wat minder warm is.