10 december 2014

PvdA Hoogezand Sappemeer neemt afscheid van mannen van verdienste

Op 9 december neemt het bestuur, fractie en wethouder afscheid van  Roelof Stäbler (Raadslid, Fractie Voorzitter en Wethouder), Elzo de Visser (Voorzitter, secretaris en bestuurslid), Henk Mäkel (bestuurslid), Erwin Brakels ( secretaris). Nadat de heren met warme woorden door Gina Olthoff en Ger Lindeman zijn toegesproken ontvangen zij een boek en bloemen als blijk van dank voor hun betrokkenheid en inzet. Voor Roelof Stäbler wacht er nog een bijzondere blijk van waardering aan hem wordt door Gina Olthoff, Voorzitter van de PvdA HS hem zilveren speld van verdienste uitgereikt, namens Hans Spekman. Dit wordt vergezeld met een woord van dank > zie onderstaande brief van Hans Spekman.

Geachte partijgenoot, beste Roelof

Na een lange loopbaan in de partij en het openbaar bestuur neemt de afdeling nu afscheid van je. Veel partijgenoten vinden dat dit niet ongemerkt voorbij moest gaan en willen je eens extra in het zonnetje zetten.

Het landelijk partijbestuur en de afdeling Hoogezand-Sappemeer zijn je bijzonder erkentelijk voor al het werk dat je voor de PvdA hebt verricht. In 1976 werd je lid van de partij en al gauw werd je actief. Op 26-jarige leeftijd werd je tussentijds als raadslid benoemd in de gemeenteraad. Sindsdien heeft je leven bijna 40 jaar lang volledig in het teken gestaan van de plaatselijke politiek en van de Partij van de Arbeid. Tussen 1976 en 1982 als ‘gewoon’ raadslid en vanaf 1982 als fractievoorzitter heb je je als volksvertegenwoordiger altijd met hart en ziel ingezet voor de inwoners van de gemeente. Voor alle inwoners, en nog een beetje extra voor de mensen in Sappemeer. In 1998 werd je  wethouder, maar je bleef ook in die rol 16 jaar lang de belangrijkste volksvertegenwoordiger van de plaatselijke PvdA: benaderbaar, toegankelijk en altijd daar te vinden waar de mensen zijn.

Roelof, messcherp en hard op de inhoud, maar met een scherp oog voor menselijke verhoudingen, dat kenmerkt de manier waarop jij politiek bedrijft. Je was een echte ‘macher’, in de traditie van Wibaut en De Miranda, die zowel als raadslid en als wethouder veel voor elkaar kreeg voor ‘jouw’ mensen, de man en de vrouw in de straten van Hoogezand-Sappemeer. Die met veel creativiteit altijd het maximale heeft gehaald uit de beschikbare middelen: zowel op het gebied van Sport en Bewegen, en bij het invoeren van wijkbudgetten voor het versterken van wijk- en buurtbeheer, maar ook bij de wijkvernieuwing en bij het realiseren van het Stadshart. En ook na je afscheid van de actieve politiek zette je dat voort als betrokken lid van de afdeling.

Kortom, je bent een man met een enorm sociaal-democratisch hart, altijd opkomend voor de inwoners van Hoogezand-Sappemeer, bevlogen en gedreven, met een warme persoonlijkheid en een groot verbindend vermogen. Het is dan ook een groot genoegen om je namens de afdeling en het landelijk bestuur van de Partij van de Arbeid  de zilveren speld van verdienste toe te kennen.

Roelof, wij hopen dat je nog lang actief betrokken blijft binnen de PvdA en dat wij je nog regelmatig bij partijbijeenkomsten mogen tegenkomen. We wensen je veel geluk en bedanken je nogmaals voor alles wat je voor de partij en voor de mensen hebt gedaan.

Hoogachtend,

Hans Spekman